logo

Recensie kort amerikaans

In een kortingscode h&m girlscene film kan dat tot een prachtige, dramatische scène leiden, maar voor een boek gelden nu eenmaal andere wetten.
Het medium strip heeft echter als doel een brug te slaan tussen dat wat met woorden verteld wordt en dat wat je ziet.
Deze recensie werd eerder gepubliceerd.De kritiek op De avonden was dat Matenas beelden weinig toevoegden aan de geschreven tekst.Bestel je boeken op Hebban bij.Dat gemis aan emotie sloot goed aan bij de sfeer in De avonden en dat was dan ook waarom dit boek het meest werd geprezen.Voor de elkaar in snel tempo opvolgende herdrukken werd telkens gebruik gemaakt van hetzelfde zetsel.In 2006 werd het boek door Dick Matena in omgewerkt tot strip in drie delen.Peter komt later nog ter sprake in enkele spaarzame mededelingen van Eric, van wie de lezer inmiddels weet dat hij niet in zijn eerste leugen is gestikt.Matena is daar bij Kort Amerikaans beter in geslaagd.Exact vijf jaar nadat Wolkers stierf, vond er een symposium over Jan Wolkers plaats: hét moment voor de presentatie van zowel het laatste deel van de strip als de speciale jubileumeditie van.De poging mislukt en Eric denkt: Ik heb het al wel honderd keer geprobeerd.Desondanks zijn ook in deze herziene druk voorbeelden van minder fraai taalgebruik aan te wijzen die aan de snoeischaar van de schrijver zijn ontsnapt.Ik denk dat ik liever voor die tijd de roman nog eens herlees.Libris voor 9,99, bestel het boek bij, blz.Boek met een erg beklemmende sfeer.Mooie beeldspraak vind ik de vlezige stampers (borsten met bloemblaadjes rond de tepels) en de vleesgolfjes (voorhoofdrimpels) die Jan, Wolkers in de herziene tekst heeft opgevoerd.In 1979 herschreef Jan Wolkers het boek naar aanleiding van de verfilming die datzelfde jaar uitkwam.Dood en, krankzinnigheid zijn twee lijnen die elkaar tenslotte in de laatste regel raken. .Dat vreemde wezen scheen de mensen vroeger hun dood aan te zeggen.Alleen al het feit.Ik begreep niet wat de hoofdpersoon dreef.
Meneer Rozier (wiens eerste optreden in het boek terecht naar voren is gehaald) is het wandelend symbool van de gekte waaraan Eric ten onder gaat.
Binnen het raam van het verhaal speelt Peter nauwelijks een rol: hij had, dunkt mij, heel goed gemist kunnen worden, tenzij hij is bedoeld als aanzegger van het naderend onheil maar in dat geval is zijn optreden te mager.

In het begin wist het verhaal mij niet direct te boeien maar naarmate ik verder las, raakte ik meer gefascineerd.
Verschenen in 1970, genre, literatuur Romans, laatste editie, uitgeverij.
Inderdaad overlijdt de broer aan wie Eric de met bedoelde postzegels gefrankeerde brief heeft gestuurd.